Bij één van onze klanten draait al 8 maanden KEENzorgplanning. Iedere maand berekenen we de ORT bedragen op basis van de ingevulde planning. Één team blijft eigen lijstjes bijhouden en geeft aan dat de berekeningen niet kloppen en ‘beschuldigen’ ons indirect dat het programma niet deugd. Keer op keer checken we deze onzekerheid en keer op keer blijkt het zelf bijgehouden lijstje niet te kloppen. De techniek is getest en vervolgens draait deze, zou je zeggen.
 
Daar moet je toch op kunnen vertrouwen? Maar dat is vanuit mij gedacht. Zo voelen deze medewerkers het niet. Anders zouden ze de lijstjes niet bijhouden. Voor hun zijn die berekeningen een ‘Black box’. Om die reden hebben we sinds kort de berekeningen inzichtelijk gemaakt voor de medewerkers, zodat ze makkelijk kunnen zien hoe de berekeningen gemaakt worden en hoeven ze niet te vertrouwen op de totaalbedragen op hun loonstrook.

Bij de Britse posterijen werden 20 jaar lang medewerkers beschuldigd van fraude. Onterecht zo bleek later. Er zat een fout in de software die ervoor zorgde dat er ‘zomaar’ bedragen verdwenen. Vreselijk natuurlijk voor de betreffende medewerkers en het imago van de Britse posterijen. Wantrouwen tegen software is er overal (terecht of onterecht). Hoe ga je daar mee om? Of beter, hoe voorkom je dat?

Zie het stukje over de posterijen:
https://lnkd.in/eZTfZiPm 

Blijft dus een uitdaging, om niet in de valkuil te vallen om uit te gaan van je eigen waarden (de techniek klopt). En in plaats daarvan mee te denken met de behoefte van gebruikers. En transparant maken scheelt ook wantrouwen. En als er iets niet klopt, zoals bij de Britse posterijen, dan komt dat ook naar boven en kan de fout er uitgehaald worden.

Hoe gaan jullie om met wantrouwen tegen software?

Contact opnemen?

Heb je een uitdaging? Wil weten hoe AFAS nog beter voor je kan werken?