Uit onderzoek blijkt dat mensen graag snel een keuze maken. Ze leggen zich mentaal vast op de eerste reële optie die ze tegenkomen. Dat gebeurt niet alleen bij kleine aankopen, maar ook bij keuzes met grote impact, zoals het kiezen van een nieuw softwaresysteem. Dat terwijl de impact van zo’n systeem heel groot is in je organisatie.

In zo’n geval is het goed de vraag te stellen ‘Wat gebeurt er als de keuze niet goed is?’ Dan ben je een hoop tijd kwijt en is er al veel geld verbrand. En omdat deze investeringen al gedaan zijn, blijf je ook nog doorgaan met een oplossing die niet aansluit. Dat betekent dan ook nog eens blijvend gefrustreerde medewerkers.

Dus door die vraag (wat gebeurt er als de keuze fout is?) serieus te stellen besteed je vooraf meer tijd en aandacht aan de oriëntatie. Liever vooraf iets meer tijd en geld investeren om daarmee te voorkomen dat je een verkeerde afslag neemt.Het is niet alleen voor onze klanten belangrijk dat ze een goede keuze maken als ze kiezen voor één van onze oplossingen. Het is ook voor ons belangrijk. Voor ons zijn tevreden klanten essentieel. Past het niet, dan gaan we alsnog aan de slag om de software helemaal aan te laten sluiten. Dat vraagt dan mogelijk een niet ingeplande ontwikkeling. Dat zet druk.

Een POC zorgt ervoor dat je én jezelf wel kunt vastleggen op een keuze en dan vervolgens in de praktijk kunt zien of het ook zo goed werkt als verwacht. Zo niet, dan is er een kleine investering gedaan en ben je als organisatie een stuk wijzer geworden. Dat zal dan weer helpen om vervolgens een keuze te maken die helemaal aansluit.

Meer weten over de mogelijkheden van een POC?

Klik hier om contact op te nemen.