Heerlijk bij de koffie konden we afgelopen dagen met het team het jaar evalueren en vooruitkijken. 2022 Was een jaar vol ontwikkelingen. De belangrijkste shift die we (en ik zelf ook) gemaakt hebben, is dat we gewerkt hebben met focus. Het spannende daaraan is dat dit automatisch betekent dat je ‘Nee’ zegt tegen kansen die er liggen. Gewoon omdat ze niet in de focus passen.
Perfectie bestaat niet, maar focus maakt perfectie!
Wat in de topsport vanzelfsprekend was, dat voel en zie ik ook steeds meer in het ondernemen: focus zorgt voor rust en kwaliteit. ‘Focus maakt perfectie’. Perfect wordt het nooit, maar de meetlat verschuift continue naar boven. Het mooie daarvan is dat we zelf steeds trotser worden op onze oplossingen. Als ik zie dat we nu in 2 uur een volledige planningsoplossing kunnen aansluiten op AFAS, dan zegt dat iets over onze integratie met AFAS en de standaardisering van onze processen. Daarmee kunnen we klanten echt beter helpen. Wie kent niet een ellenlang implementatietraject? Dat moet echt anders kunnen. Hebben we nog uitdagingen? Zeker, we willen bestaande en nieuwe klanten helpen werken met maximaal gebruikersgemak en minimale administratie. Dat betekent doorlopende ontwikkeling. Zowel aan de softwarekant als ook aan de ondersteuning. Met als doel om organisaties volledig te kunnen ondersteunen om de uitdagingen op te lossen waarvoor ze bij ons waren gekomen.
Wat zien we in de markt waarin wij ons begeven?
Het personeelstekort is bij veel organisaties onverminderd hoog. Zeker in de zorg, waar wij met oplossingen voor declaraties, BIGkoppeling en planning proberen bij te dragen aan de efficiëntie van werken en het werkplezier van de medewerkers.
Medewerkers verwachten steeds meer van het gebruikersgemak van de software. Dat betekent dat gebruikersgemak niet alleen leuk is, maar essentieel voor goed gebruik van de software. Uit onderzoek komt naar voren dat werkplezier meer en meer verbonden is met gebruikersgemak van software.
De bewustwording dat klimaat ook een verantwoordelijkheid is van organisaties neemt toe. Hoe gaaf als we daar ook een steentje aan bij kunnen dragen? En hoe nodig is het dat we dat allemaal proberen?
En naast de druk op werken is het ontzettend belangrijk om te ontspannen. Voor ons natuurlijk zelf en ook voor onze klanten. Werkplezier en geen last van frustratie over software die niet lekker werkt, helpen daarbij.
Om in 2023 nog meer bij te kunnen dragen in de branches waar we actief zijn, zetten we in op 5 ontwikkelingen.
Focus 1: CO2-inzicht bij het declareren draagt bij aan CSR-beleid
Iedereen heeft urgentie nodig om te veranderen. De verplichting vanuit de overheid om vanaf 1 juli 2023 om de CO2-uitstoot binnen organisaties vast te leggen en daarover te kunnen rapporteren is zo’n urgentie.
Organisaties moeten. Hoe mooi is het dan als we samen deze verplichting kunnen omzetten in iets goeds, namelijk bewustzijn vergroten en beleid kunnen maken om de CO2-uitstoot terug te dringen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.
Focus 2: Click and play, zelfs voor onze planningsoplossing
Van veel van onze (potentiële) klanten horen we dat implementaties van planningsoplossingen veel tijd en energie hebben gekost. En dan nog werken de oplossingen vaak nog niet lekker geïntegreerd met AFAS.
Door onze focus op planning (uitsluitend) in AFAS, lukt het ons om de huidige functionaliteit binnen 2 uur aan te sluiten. Doordat we in de komende maanden een aantal belangrijke ontwikkelingen toevoegen, zal de implementatietijd van steeds meer klanten drastisch verkorten. Het zal niet meer nodig zijn voor organisaties in bijvoorbeeld de zorg om extra functionaliteit toe te voegen.
Focus 3: Volledige begeleiding van de implementatie, gebaseerd op best practice
We hebben door onze focus al behoorlijk veel ervaring met het implementeren van onze oplossingen. Niet alleen met de technische implementatie, ook met het verandertraject dat hoort bij het implementeren van nieuwe oplossingen. Hoe groot die verandering is hangt af van de oplossing. Voor een BIGkoppeling is die nihil. De koppeling draait geautomatiseerd. Het enige dat een organisatie moet weten is de omgang met eventuele signalen die gegenereerd worden bij ongeldige BIG’s of het verlopen van een vervaldatum.
Voor KEENreiskosten wordt meer verwacht van de organisatie. Zeker als CO2-beleid een verandering voor medewerkers met zich meebrengt.
Planningssoftware raakt iedereen en is dus eigenlijk per definitie ook een verandering met impact voor medewerkers. Wij hebben de stappen die gezet moeten worden op een duidelijke manier op een rij gezet en kunnen organisaties helpen deze verandering soepel te laten verlopen.
Focus 4: Ook bij het beheer ondersteunen we
Voor onze oplossingen is geen beheer buiten AFAS nodig. Dat scheelt al een hoop. Er is geen extra applicatiebeheerder nodig met kennis van (weer) een nieuw softwarepakket. Ondersteuning bij met name planningsoplossingen is wel nodig. Medewerkers hebben vragen. Afwijkingen, foute invoer en doorlopend aandacht voor training zal nodig blijven. Wij focussen ons volledig op de ontwikkeling en het eenvoudig houden van onze oplossingen. Onze partners betrekken we bij het vervolgtraject, zodat we organisaties ook daar ondersteuning kunnen aanbieden.
We kunnen over lange termijn onze klanten het beste tevreden houden of nog beter, als fan houden als we ook meedenken over het regulier beheer. We hebben afspraken met onze partners. In 2022 hebben we een aantal organisaties op die manier al goed kunnen helpen. We willen dit in 2023 verder versterken.
Focus 5: Inspiratie!!
Zelf ben ik een fanatieke boeklezer. Ik struin de bibliotheek af op zoek naar boeken over organisatieontwikkeling, sales, beïnvloedingstechnieken (van Cialdini) en vele andere boeken. Heerlijk om te luisteren en te lezen van mensen die zich helemaal verdiept hebben in een onderwerp. Wij hebben kennis op het gebied van (standaard)software, AFAS en de branches waarin we actief zijn. Die ervaring willen we nog meer delen met jullie. Daarnaast zal op 9 maart een evenement bij AFAS door ons gehouden worden, waarin ik zelf zal vertellen over de lessen van topsport voor ondernemen en vice versa. ‘Hoe word je op je 50e Nederlands kampioen tafeltennis’, met een link naar de lessen van topsport voor het ondernemen en vice versa. Want het leuke is dat ik weliswaar niet meer de fitheid en kracht heb die ik had toen ik 20 was, maar wel veel nieuwe dingen geleerd heb door het ondernemen. Die lessen kan ik inzetten.
Dus naast vakinhoudelijke whitepapers en webinars, ook een inspiratiesessie!
Dan rest mij niks anders dan jullie een heel goed 2023 te wensen. Ik hoop dat we elkaar gaan spreken!
Recente reacties