De afgelopen tijd hebben we thuis vaak in de tuin gezeten. Het was mooi weer. Bij eerdere mooie dagen zaten we niet in de tuin.Het verschil is dat ik buiten nu een plek heb gemaakt waar ik de kussens van de bank waar we opzitten kan opruimen.

Eerder moesten die in de schuur worden opgeruimd. Eigenlijk ook niet zo’n probleem, maar toch even de schuurdeur van het slot halen en een goede plek vinden. En in de schuur algen ze in de weg, waardoor ik weer een plek moest vinden om ze te stallen. Die drempels bleken te hoog. Het duurde even voordat ik dit accepteerde, want zoveel werk was het toch niet? Nu liggen ze buiten op een plank en kan ik ze snel halen. Gevolg is dat ze ook gebruikt worden en we lekker buiten zitten nu.

Bij software is dat niet anders. Is de drempel te hoog, dan wordt de software niet (goed) gebruikt. Gebruikersgemak kan dus gemeten worden aan het gebruik. Wordt de software niet (goed) gebruikt, dan is het maar de vraag of betere uitleg de oplossing is. Gebruikersgemak verhogen kan wel eens het verschil zijn.

Consultants onderschatten dit probleem vaker. Zij kennen de software vaak door en door en hebben zelf niet zo’n last van de drempels. ‘We hebben lastige medewerkers’ of ‘we moeten nog wat beter uitleggen hoe het werkt’

Ik herken dat. Ik werk dagelijks in AFAS. Voor mij is het niet zo belangrijk of onze InSite er goed uitziet en of ik op verschillende plekken informatie moet ophalen. Maar dat is anders voor gebruikers die niet de kennis en motivatie voor software hebben. Zij raken eerder gefrustreerd als invoer niet makkelijk en ‘logisch’ is.

Worden de processen niet goed verwerkt in de software, kijk dan ook naar het gebruikersgemak.

Is die goed genoeg?