Een wijze les leerde ik van een goeroe op fondsenwerving, toen ik nog directeur van het Jeugdsportfonds was. Als je veel geïnvesteerd hebt in een campagne en het levert niks op, stop dan direct. Vier de ervaring die je hebt opgedaan en ga met die lessen snel andere wegen bewandelen om je doelen te halen.

Wie kent het niet, dure tickets gekocht voor het theater (of vakantie). En dan is het stuk totaal niet interessant en verdoe je je tijd. Maar omdat de tickets zo duur waren blijf je toch zitten. Dan ben je dus eigenlijk dubbel de klos. Eerst omdat je veel geld betaald hebt voor iets dat niet leuk is en dan ook nog de tijd die je blijft zitten ook al weet je dat het niks meer gaat worden.

In software kom ik hetzelfde tegen. Er is al veel geïnvesteerd in een bepaalde oplossing, maar het werkt niet. Wat ga je doen? Ga je door met dezelfde aanpak en ondertussen klagen dat het niet werkt? Meer investeren om het wel (voor je) te laten werken of neem je je verlies en zoek je een betere oplossing?

Wat ook het beste antwoord is, evalueer eerst wat de oorzaken zijn van het falen. Niet zozeer  kritisch, maar nieuwsgierig. Vier het verkrijgen van een hele belangrijke ervaring. Lessen die geleerd kunnen worden zijn heel waardevol richting de toekomst. Kijk vervolgens ook alleen naar de toekomst met het maken van een besluit. De gedane investering in geld en tijd is weg. Meer investeren in een bestaande oplossing om deze wel te laten werken of verlies nemen en met een nieuwe oplossing wel succes halen.

 

Durf jij binnen je organisatie zo eerlijk te evalueren? Of blijf je doen wat je deed?

 

If you do what you did, you get what you got.

Contact opnemen?

Heb je een uitdaging? Wil weten hoe AFAS nog beter voor je kan werken?