FC Groningen

Leestijd: 2 min (500 woorden)

De uitdaging

Een efficiënt salesproces. Doordat abonnementen niet direct in het salesproces kunnen worden aangemaakt is er veel afstemming met de backoffice nodig. En dus veel ruis.

De oplossing

Door te werken met één dossier voor één salestraject en in dit dossier al een abonnement (of order) aan te kunnen maken kan het salestraject volledig door de accountmanager doorlopen worden. Die hoeft alleen de data te vullen die nodig zijn voor de overeenkomst. Op de achtergrond wordt automatisch de financiële dat goed in AFAS verwerkt. het grote voordeel hiervan is dat de data bij de bron wordt vastgelegd en er geen ruis ontstaat. Mooi voor de klant, want die krijgt sneller de juiste overeenkomst.

Voordelen

  • Volledig gestroomlijnd salesproces, waarbij de accountmanager op een eenvoudige manier de data vastlegt
  • De klanten krijgen sneller en zonder fouten de juiste overeenkomst (en vervolgens de factuur)

Sector

Hoeveel FTE kun je besparen in de backoffice? 

Het salesproces zorgde voor veel werk in onze backoffice. Accountmanagers moesten gegevens doorgeven. Dat deden ze via een dossier in AFAS. In de backoffice werden deze gegevens dan overgetikt. Er was veel ruis, omdat accountmanagers alle relevante gegevens moesten sturen aan de backoffice. Accountmanagers houden al niet van vastleggen en dat ging vaak fout.

Zoals iedere Betaald Voetbal Organisatie werken wij voor onze sponsoring met meerdere ‘proposities’. Dat zijn pakketten die bestaan uit verschillende artikelen. Een accountmanager kan met één handeling een pakket selecteren en eventueel de prijs daarvan aanpassen.

Na opslaan wordt automatisch een overeenkomst aangemaakt. Zodra deze getekend retour is kan de workflow afgerond worden. op de achtergrond is het nu mogelijk om het abonnement te factureren.

Nog een extra voordeel is dat door gebruik te maken van KEENsalesintegratie hebben we een eenduidige manier van vastleggen. Daardoor hebben we met onze BI tool nu doorlopend inzicht in de stand van onze commercie. Dat is essentieel om goed te kunnen plannen.

En voor ons ontzettend belangrijk is dat we dankzij het werken met KEENsalesintegratie een FTE hebben kunnen besparen op de backoffice.

We hadden zo’n drie parttimers op de backoffice. We vroegen ons af, is dat nog nodig in deze tijd? Kan dat niet efficiënter? Dat kan alleen als de accountmanager alles zelf kan invoeren en alle vragen kan beantwoorden. Belangrijk daarbij is dat het ‘hufterproof’ is. Dat lukt dankzij KEENsalesintegratie.

Vincent Coljé

Financial controller, FC Groningen

Gratis adviesgesprek?

Heb je een uitdaging? Wil je weten hoe AFAS nog beter voor je kan werken?